Iskolánk sikeresen pályázott a Waclaw Felczak Alapítvány pályázatán, és 1.896.850 Ft vissza nem térítendő támogatást nyert a lengyel testvériskolánk tanulóival szervezett közös magyarországi program lebonyolítására.
A pályázat új lehetőséget nyújt arra, hogy az iskolai partnerkapcsolatot újraélesszük, viszonozni tudjuk az eddigi lengyelországi látogatásainkat. A projektben 25 lengyel diák vesz részt, a látogatás időpontja 2019. február 19-23.
Beszámoló
Név: Szendehelyi Német Nemzetiségi Általános Iskola
Cím: 2640 Szendehely Szabadság u. 2-4.
Adószám: 15832843-1-12
Támogatási szerződés száma: 2018/80
Waclaw Felczak Alapítvány Dwa Bratanki pályázat
2019. február 19 -től 23-ig a Waclaw Felczak Alapítvány által kiírt Dwa Bratanki pályázat keretében bonyolítottuk le diákcserénket, amelyben 25 lengyel diák vett részt 3 kísérő tanárral.
2019. február 19-én, a szállás elfoglalása és a vacsora után rögtön kapcsolatba kerültek diákjaink a lengyel gyerekekkel az ismerkedési esten olyan játékokkal, amelyek lehetővé tették, hogy a diákok közelebb kerüljenek egymáshoz, és ami a legfontosabb, megtörjük a gyerekek közötti határokat és a nyelvi korlátokat. Együttműködésünk egyik kiemelten fontos célja az idegen nyelvek tanulásának elősegítése. Az első találkozó alkalmával a diákok túlestek az első ismerkedő párbeszédeken. Kezdetben a beszélgetések ugyan akadozva indultak, de hamar kiderült, hogy a gyerekeknek sok közös témája volt.
2019. február 20-án délelőtt az iskolában találkoztunk, ahol bemutattuk vendégeinknek az intézményünket. A lengyel gyerekek kis csoportokban részt vehettek egy-egy németórán, majd a hetedik osztályosok részvételével vegyes, magyar-lengyel csoportokban falurallyt játszottunk, ahol a német nyelvű feladatlap alapján térképezték fel a gyerekek településünket. Eközben is fontos szerep jutott az idegen nyelvű kommunikációnak, a csapatmunkának és a kreativitásnak. A diákok megmutatták orientációs készségeiket, és együtt sikerült megtalálni a feladatokra a válaszokat. A délutáni program Vác kisvárosának látogatása volt, lengyel nyelvű idegenvezetéssel. A városlátogatáson a hatodik osztály kísérte a lengyel gyerekeket. A legfontosabb műemlékek, amelyeket sikerült meglátogatnunk, a csodálatos késő barokk diadalív, a monumentális barokk székesegyház (az egyetlen ilyen épület Magyarországon), az 1750-ben épült Gombás-patakon átnyúló kőhíd, a barokk városháza a magyar és Migazzi püspök címerével. Este a magyar gyerekek otthonukban látták vendégül vacsorán a lengyel diákokat., bemutatták otthonukat, családjukat a vendégeknek. Ezután a szálláshelyen táncházban folytatódott az este, mindkét fél nagy örömére.
Február 21-én Budapestre mentünk, a csoportot ezúttal a nyolcadikosok kísérték. Ismét lehetőségünk volt arra, hogy egy lengyel idegenvezetővel látogassunk el a városba, aki különféle érdekességeket mesélt a fővárosról. Többek között meglátogattuk a Gellért-hegyet, a budai várat, a Mátyás-templomot és a Halászbástyát, a Széchenyi-hidat, a Parlamentet). A gyerekeknek lehetőségük volt arra, hogy a Csodák Palotájában töltsenek el néhány órát illetve lézercsatát vívjanak.
Február 22-én, közvetlenül a reggeli után, Visegrádra mentünk. Ezen a napon az ötödik osztály kísérte a vendégcsoportot. Itt megcsodálhattuk a királyi palotát és a Visegrádi várat a Duna gyönyörű panorámájával. Ezután egy étteremben ebédeltünk, és miután visszatértünk a városból, már kezdődött is az iskolai farsangi karnevál, ahol vendégeink is részt vettek. A gyerekek megtekinthették a szendehelyi diákok színes és kreatív jelmezeit, kötetlen időt tölthettek magyar barátaikkal a zenés, táncos rendezvényen. A végén ajándékok átadásával búcsúzkodtunk egymástól. Sajnáltuk, hogy akkor lett vége a programnak, amikor már barátságok szövődtek és a legjobban érezték magukat a gyerekek. A kapcsolatokat azonban tovább ápolják és az emlékek minden bizonnyal sokáig elevenek maradnak. Mindannyian türelmetlenül várjuk a következő találkozót barátainkkal, amely remélhetőleg a lehető leghamarabb ismét megvalósulhat.
Köszönjük a Támogatónak, a Waclaw Felczak Alapítványnak, hogy lehetővé tette a diákcsere létrejöttét, melyet eredeti terveink szerint sikerült megvalósítanunk. Az iskola felsős diákjai nagyon lelkesen vettek részt az eseményeken és a szülők is hasznosnak találták és örömmel vették a programokat, melyen gyermekeik részt vehettek.