2024. március 28. csütörtök - Gedeon, Johanna napja
Határtalanul Erdély
2022. június 30, csütörtök

HAT-19-01-0078

Székelyföld földrajzi csodái: hegyek, vizek, vízválasztók

2022.május 10-13 (4nap)

Előkészítő órák: 4+2 órát vettünk igénybe :megismerkedtek a látogatott helyekkel,majd plakátot készítettünk. beszélgettünk az utazás feltételeiről valamint ajándékot készítettünk a farkaslaki iskolásoknak,ezenkívül irodalom órán megnézték az Ábel a rengetegben filmet és április végén szülői értekezletet is tartottam. Túlteljesítettük az előkészítést ,de szükséges volt ennyi.

Megvalósítás:

1nap: 7órakor indultunk Szendehelyről,majd az M3-ra rátérve több órányi utazás után Ártándnál átléptük a határt. Rövid időn belül megérkeztünk Nagyváradra,melynek 1/4-e magyar. Megcsodálva a főtér épületeit közös fotót készítettünk a HOLNAPOSOK szoborcsoportnál ,melyben képviseltette magát Ady Endre is. Visszafelé menet elsétáltunk a kávéház mellett ahol a költő Lédával üldögélt. Ezután kisebb jégeső kíséretében megcsodáltuk a tájat a Király hágón ,majd utunkat Kolozsvárra vettük. Az idegen vezetőnk mindvégig sokféle információt mondott (történelmi, irodalmi,földrajzi,építészeti). Megtudtuk hogyan lett ilyen nagyváros Kolozsvár és hogyan csökkent a magyarok száma. Kolozsvár szakadó esővel és panelrengeteggel fogadott,mikor enyhült az eső,kisétálva a fő térre benéztünk a Szent Mihály templomba és közös fotót készítettünk a Mátyás szobor előtt. A városból kifelé buszozva elhaladtunk a híres Házsongárdi temető mellett Esti órákban érkeztünk Torockóra az Aranyos patak mentén. A képek nehezen adják vissza a látványt ami fogadott :régi házak és felette a HEGY. Szállásunk egy ilyen műemlék épületben és egy vadonatúj rönkházban volt.

2.nap: 6 órakor fogadott az első napkelte ,majd később a második ,ahogy a turistakönyvekben le van írva. Torockói reggeli után indultunk a Tordai hasadékhoz. Hatalmas sziklák és függőhidak vártak minket a Hestád-patak völgyében. A keletkezését megismerve a bátrabbak teljes túrát tettek a hasadékba. Névrokona szépségét (Tordai -sóbánya ) valóságban kell átélni. Fel és lepillantva a nagy termében igencsak elfogott a szédülés. A gyermekek bánatára nem volt idő játszani a térben elhelyezett játékokkal. Általában elég sok volt a program ,de azért volt kis szabadidő is. Utunkat immár Szovátára folytattuk. Az igényesen felújított régi korok villái ,majd a tó körül sétálgatva megállapítottuk ,hogy szívesen eljönnénk ide nyaralni. Vezetőnktől megtudtuk .hogy a nap egy szakában ki kell jönni a vízből ,hogy vissza álljon az eredeti állapot .Ez egy heliotermikus tó. Korondon a bazársoron megállva mindenki kellő mennyiségű ajándékot vehetett. Különleges és igényes kerámiákat is láttunk ,de silány tömegcikkeket is árulnak itt. Este volt mire második szállásunkra érkeztünk Zetelakára. Itt magánházaknál voltunk elszállásolva ,kedvesen fogadtak és bőséggel elláttak.

3.nap: Zetelakáról elindulva megcsodálhattuk a faragott vagy faragott vagy festett Székelykapukat. Itt van a legtöbb a világon (több mint 400!) A legrégebbit 1829-ben faragták .Ezeket az infókat a helyi igazgatótól tudtuk meg. Ma is folyamatos ezek faragása és állítása. A képeken látható egyik szállásadónk kapuja. Hosszú ,szép és kanyargós utakon értünk a Békás -szorosba. Kiszállva a buszból néhány száz métert gyalogolva sűrűn megálltunk fényképezgetni e vonzó ,csodás tájon. Ezt a helyet robbantásokkal tették járművekkel járhatóvá,de még így is csak nagyon ügyes külhoni sofőrünknek köszönhető a veszélyes helyzetek kivédése. 3órára (megbeszélt időpont) megjelentünk a farkaslaki iskolában ,ahol közös program volt tervezve:Bemutatkozás,ajándékosztás,koszorúzás Tamási Áron sírhelyén és a Trianoni emléknél. Végül felgyalogoltunk a Nyikó -patak mentén a szülőházhoz ,miközben a helyi sofőrünk elmesélte az egyik évi tragikus árvizet,melyben helyi lakosok is odavesztek. Ilyen kiszámíthatatlan a hegyi időjárás. Kevés hasonló régi ház található a mai Farkaslakán.

4.nap:Zetelakáról a reggeli után indultunk Fehéregyházára megemlékezni Petőfiről ,aki állítólag itt esett el 1849-ben. Rengeteg koszorú van az emlékműnél. Petőfi ma is népszerű. Majd másfél óránk volt Segesvár belvárosának felfedezésére .E száz városban sok épségben maradt műemlék jellegű házban lehet gyönyörködni. Bizonyítja az itt készült képek sokasága. Több hasonló diákcsapattal futottunk össze. Egyébként itt a magyar szó ritkán hallható. Hazafelé tartva újra megálltunk a Király -hágón ,így köszönve el Erdélytől (Székelyföldtől). Este 9 körül már mindenki családtagjainak mesélte élményeit. Értékelő órák: csoportban a tanulók prezentációt készítenek ,ezeket a megfelelő közegekben bemutatjuk ,átbeszéljük.

Készítette. Békésiné Fehérvári Zsuzsanna

Szendehely, 2022 május 17.

Szendehelyi Német Nemzetiségi Általános Iskola
2640 Szendehely, Szabadság u. 2-4.